dijous, 20 d’abril del 2017

El PLA TAC DE CENTRE

Avui en dia, no és possible entendre molts esdeveniments del nostre entorn sense la intervenció de les TAC. Progressivament, l’ús de les TAC s’han de consolidar com una eina per afavorir la millora del procés d’ensenyament i aprenentatge.

L’assoliment de la competència digital per part dels alumnes és la raó per la qual els centres educatius han de definir i actualitzar, de manera periòdica, l’estratègia sobre l’ús de les tecnologies digitals en el procés d’ensenyament i aprenentatge.




El pla TAC és un instrument que té per objectiu formalitzar la governança de la tecnologia en el marc de l'autonomia de centre i del Projecte Educatiu. En el Pla TAC es recullen les característiques actuals del centre amb relació a les TAC, es defineixen els objectius i es planifiquen les actuacions que es duran a terme pel que fa als aspectes organitzatius, didacticopedagògics i curriculars.

Si ens centrem en l'escola on vaig estar de pràctiques, hem de dir, que gràcies a l'analisi davant l'utilització de les TAC, hem comprovat que han incorporat las tecnologies a l'escola però no en fan un bon ús. Partim que l'escola no té un pla TAC, tanmateix tenen dos documents on recullen les característiques actuals del centre en relació a les TAC i els objectius que es proposen per avançar en els cursos pròxims. 

Els objectius de final d'etapa que es proposen davant del repte de les TIC són: 
  1. Adquirir la terminologia adequada a les TAC.  
  2. Dominar les destreses i habilitats bàsiques necessàries per a la utilització de les TAC.
  3. Dominar la utilització dels elements del programari bàsic treballat.
  4. Dominar l’ús de programes d’edició de textos.
  5. Conèixer diferents programes i aplicacions que els permetin crear i editar dibuixos, de forma integrada en la realització de tasques escolars.
  6. Emprar les TIC per cercar, localitzar, recuperar i interpretar informació a partir d’una àmplia diversitat de fonts.
  7. Dissenyar, confeccionar i produir documents usant eines TAC de tipus multimèdia, amb suport hipertextual.
  8. Mostrar interès per adquirir els coneixements tecnològics.
  9. Assolir autonomia davant de problemes tècnics quotidians.


Aquest centre concertat disposa de wi-fi, un projector, un ordinador i una pissarra digital a cadascuna de les aules dels cursos d’educació infantil, primària i batxillerat. A més a més, l'escola destina una aula amb 25 ordinadors, una PDI i un projector per a realitzar l'assignatura d'informàtica, 1h per setmana cada grup classe. 

L'aprenentatge que es duu a terme amb les TIC són totalment tradicionals, no consideren les TIC com a suport per aprendre llengua, matemàtiques, o qualsevol altre contingut, considerant així un recurs que genera situacions en què infants aprenguin per descobriment, o per comparar diverses informacions. Considero que com a mestra és important seguir la formació i realitzar una revisió més constant i acurada de l'ús que en fan de les TIC, i establir objectius específics amb indicadors d'assoliment i actuacions que siguin realistes per avançar de manera coherent i sostenible en la implementació de les TAC al centre.

Per concloure, cal dir que aquesta escola necessita un canvi de filosofia, i entendre l'essència de les TIC. Animaria a utilitzar-se a partir de diverses metodologies com podria ser la flipped classroom, o utilitzar les TIC en diferents moments del dia, no només durant 1 hora a la setmana. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada