dijous, 11 de maig del 2017

LES TIC A L'AULA DE PRIMÀRIA

GAMIFICACIÓ

La ludificació, o també coneguda com a gamificació, ve del terme adaptat de l’anglès gamification definint-la com l'ús dels elements i de la mecànica del joc en contextos aliens a aquest, amb l'objectiu d'orientar el comportament de les persones i aconseguir determinades fites, com per exemple aconseguir una vinculació especial amb els usuaris, incentivar un canvi de comportament o transmetre un missatge o contingut.

S’ha de tenir en compte que:
  • Ha de ser voluntari
  • Ha de tenir un objectiu (per exemple resoldre un repte)
  • Ha de tenir un sistema de regles

La gamificació ens parla del plaer de jugar, d'aquelles sensacions i emocions que ens transmet el joc mentre estem immersos en ell. A l'escola s'han de possibilitar espais on el joc, i aquest plaer per aprendre, siguin els motors d’un aprenentatge significatiu. Així doncs, utilitzant la gamificació aconseguiríem aquestes ganes d’aprendre i de saber a partir de la motivació que ens aporta el joc.

Com a mestra veig molt potent la idea d’utilitzar la gamificació a les aules i cal buscar la manera de dur-ho a terme amb els infants d’una manera contextualitzada i amb uns objectius definits. A més, la gamificació pot aportar un treball on es posin en joc continguts diferents aconseguint així, una transversalitat en les diferents àrees.
Cal afegir que la gamificació també pot potenciar la relació entre els alumnes fent-los treballar de manera cooperativa i construint aprenentatge conjuntament. També seria interessant veure els rols que prenen els alumnes dins d’aquesta nova manera d’ensenyar i com responen els nens amb dificultats d’aprenentatge. Si fem referència a la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner, veurem que cada infant té vuit intel·ligències que s’han de desenvolupar, encara que des de les escoles normalment es potencien només algunes en concret. Si utilitzem la gamificació i col·laboració a partir del joc, és molt probable que puguem arribar a les diferents capacitats o intel·ligències dels infants gràcies a les seves diverses aplicacions i tipologies (visual, cinestèsic, musical…). La gamificació pot ser utilitzada des de molts àmbits i enfocaments diferents donant resposta a les diferents necessitats o motivacions que puguin tenir els infants d’una aula.
També considero que és necessari definir uns objectius concrets abans de dissenyar la proposta educativa per tal de poder treballar exactament el que ens havíem plantejat des d’un inici. Treballar a partir del joc pot ser molt divertit però cal tenir clar què és el que volem treballar i aconseguir.  En un primer moment aquesta metodologia de treball pot ser que desperti inseguretat i dubtes en les famílies pel fet de ser tan innovadora i no es vegi plasmat a curt termini el treball dut a terme. Tot i així, veig necessari explicar tantes vegades com sigui necessari a les famílies el motiu pel qual utilitzem aquest tipus de metodologies basades en la interacció, cooperació, joc i motivació dels infants.
Per concloure, dir que està en les nostres mans potenciar aquest tipus de metodologies i portar aquestes vivències a les aules incentivant el gust per aprendre. Hem de recuperar el joc com a eina d’aprenentatge, així com l’essència que ens connecta amb la creativitat, la descoberta, la curiositat i la passió. Jugar no és només de nens, els adults també juguen, ja que és una font molt important de progrés i aprenentatge al llarg de tota la vida.
EL BON ÚS DE LES TIC PER PREVENIR L'ASSETJAMENT ESCOLAR
Quan es parla de bullying, de seguida es pensa en l’assetjador i en la víctima. Però sovint s’oblida que, perquè l'assetjador tingui èxit, li cal un públic, un grup d’alumnes que li riguin les gràcies o, si més no, observin la vexació sense dir res. Hem d'aconseguir que el màxim nombre possible d’espectadors trenquin el silenci i es posicionin a favor de l’assetjat.
Actualment trobem a les xarxes un vídeo anomenat "El Langui y 12 Meses buscan valientes contra el acoso escolar", a continuació el podeu veure:


Per mala sort, avui en dia encara tenim casos d'assetjament. Moltes vegades no sabem diferenciar entre els alumnes si algun n'està patint, és per això que necessitem ajuda. Tanmateix, si ens informem, veurem que tenim a l'abast aplicacions sobre aquest tema tan actual i que ens afecta a tots i cada un de nosaltres, ja siguem mestres, pares o societat.

The buddy tool

Bullying no more

Bullysemaforo  

No al acoso escolar

Basta de bullying

Per concloure cal dir que el més important és quedar-se amb les 3 paraules clau que segueixen un procès:

Prevenir Detectar Socórrer

Per més informació, considero molt interessant un article del diari Ara sobre un nou mètode per eliminar l'assetjament escolar anomenat KIVA.

GEOLOCALITZACIÓ

Vet aquí, la utilització dels mòbils a l'aula. Per geolocalització s'entén, localitzar una persona, objecte, empresa, etc. en un lloc geogràfic exacte determinat per unes coordenades. Com a mestres hem de veure la potencialitat de les TIC en aquest camp de la geolocalització, ja que gràcies a les tecnologies localitzar quelcom s'ha tornat més ràpid i eficient. Una aplicació per poder provar i presentar als nostres alumnes a l'aula podria ser EDULOC, una eina que permet a professors, alumnes i famílies poder crear itineraris, escenaris i experiències basades en la localització.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada