dijous, 16 de febrer del 2017

LA COMPETÈNCIA DIGITAL I LA COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT

COMPETÈNCIA DIGITAL

Les tecnologies han vingut per quedar-se, i les escoles, com a mirall de la societat, han d'estar en constant actualització. Tanmateix, fins ara s'havia tingut en compte les TIC com a suport, sense anar més enllà, però, realment ens hem plantejat per a què serveix aquest suport? És més que això? Podem aprendre amb aquest o a través d'aquest? Que haurien de saber els infants en acabar l'educació primària? ...

Tots aquests aspectes han estat recollits en un document de referència del Departament d'Ensenyament que tot docent ha de conèixer: "Competències bàsiques de l'àmbit digital". 

La competència digital forma part de les competències bàsiques establertes pel currículum, que com molt bé exposa, són competències que ha d'haver desenvolupat un infant en finalitzar l'ensenyament obligatori per poder aconseguir la seva realització personal, conviure en societat, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaç de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida. ( BOE, 5-1-2007, p.687).


A continuació podem veure quines són les competències, en l'àmbit tecnològic, que han d'adquiri els infants, és a dir, en què han de ser competents els infants segons el currículum:

1. Dimensió d’instruments i aplicacions
1.1. Competència 1. Seleccionar, utilitzar i programar dispositius digitals i les seves funcionalitats amb les tasques a realitzar.
1.2. Competència 2. Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.
1.3. Competència 3. Utilitzar programes i aplicacions de creació de dibuix i edició d’imatge fixa, so i imatge en moviment.

2. Dimensió de tractament de la informació i organització dels entorns de treball i d’aprenentatge
2.1. Competència 4. Cercar, contrastar i seleccionar informació digital tot considerant diverses fonts i entorns digitals.
2.2. Competència 5. Construir nou coneixement personal mitjançant estratègies de tractament de la informació amb el suport d’aplicacions digitals.
2.3. Competència 6. Organitzar i emprar els propis entorns personals digitals de treball i d’aprenentatge.

3. Dimensió de comunicació interpersonal i col·laboració
3.1. Competència 7. Realitzar comunicacions interpersonals virtuals i publicacions digitals.
3.2. Competència 8. Realitzar activitats en grup utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

4. Dimensió d’hàbits, civisme i identitat digital
4.1. Competència 9. Desenvolupar hàbits d’ús saludable de la tecnologia.
4.2. Competència 10. Actuar de forma crítica, prudent i responsable en l’ús de les TIC, considerant aspectes ètics, legals, de seguretat, de sostenibilitat i d’identitat digital.




COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT (CDD)


La competència docent determina, en bona part, la qualitat de la seva acció educativa. Seria un error pensar que només l'infant ha de ser competent en l'àmbit digital.

Com bé defineix el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (2016), s'entén per competència digital docent la capacitat que tenen els docents d'aplicar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les Tecnologies per a l'Aprenentatge i el Coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la seva praxi professional per tal de:


  • Facilitar l'aprenentatge dels alumnes i l'adquisició de la competència digital d'aquest col·lectiu. 
  • Dur a terme processos de millora i innovació a l'ensenyament d'acord amb les necessitats de l'era digital.
  • Contribuir al seu desenvolupament professional d'acord amb els processos de canvi que tenen lloc a la societat i als centres educatius.


Tanmteix, cal dir que aquesta competència docent està formada per coneixements i habilitats de dos tipus: la competència TIC referida a l'ús instrumental de les tecnologies (CDI) i les habilitats de caràcter didàctic i metodològic (CDM).

CDD=CDI+CDM



Un material útil per conèixer més sobre la competència digital docent és el Vídeo del professor Jordi Adell (Universitat Jaume I, Castelló)


Per més informació: http://dogc.gencat.cat/ca/pdogc_canals_interns/pdogc_resultats_fitxa/?action=fitxa&documentId=730633&language=ca_ES 



Per finalit+zar m'agradaria compartir una nova aplicació, "PEARLTREES", que permet als usuaris organitzar, explorar i compartir qualsevol URL que troben en línia, així com per pujar fotos personals, arxius i notes. És interessant, com a mestra, poder conèixer noves aplicacions com el pearltrees, ja que d'aquesta manera podem organitzar informacions interessants i accedir-hi fàcilment.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada